fbpx

Website under construction. Stay tuned!

Waarom branding zo belangrijk is voor je merk

Branding huisstijl belangrijk voor merk, design social media marketing Branding strategy

Heb je een eigen product, bedrijf of social media kanaal? Dan is het goed om na te denken over de branding (huisstijl) en designs voor je bedrijf.

Wat is een huisstijl?

Een huisstijl wordt ook wel een “corporate identity” genoemd, de Engelse term voor de uitstraling van een bedrijf, organisatie of product. Huisstijlen worden vaak ontworpen door een bedrijf gespecialiseerd in grafisch design. Ze zijn te herkennen aan elementen als:

  • Logo
  • Kleuren
  • Lettertypes
  • Fotografie
  • Indeling van ontwerpen

Alle visuele elementen die de identiteit van een organisatie bepalen dus. Dit verhoogt de herkenbaarheid van het bedrijf of merk en biedt een differentiatie ten opzichte van de concurrentie.

Waarom is branding belangrijk?

Hier gaat het voornamelijk om de uitstraling van je bedrijf of product. Door middel van een branding strategie kan je deze uitstraling verzorgen. Je wilt zo de eigenschappen en gedachtes achter de producten natuurlijk zo goed mogelijk overdragen. Een goed design draagt hier aan bij, bijvoorbeeld het lettertype herkennen of een mooi logo.

Wat is typografie?

Alles wat hoort bij het opmaken van de teksten. Denk aan de keuze van lettertypen, regelafstand en witruimte. De keuze van deze aspecten zijn van invloed bij het bereiken en het zetten van de juiste toon voor een bepaalde doelgroep. Met een sterke branding zorg je er onder andere voor dat mensen jouw bedrijf vertrouwen en leren herkennen. De bedoeling is dat mensen een emotionele connectie vormen met jouw product, merk of bedrijf. Dit draagt bij aan de groei, maar zorgt ook voor langdurige relaties met klanten en bedrijven of personen waarmee je samenwerkt.

Daarom is het slim om bijvoorbeeld een gespecialiseerd bedrijf in te schakelen. Je kunt dan bespreken wat je doelen zijn rondom jouw branding en vanuit hier de opties bekijken. 

Succesvolle branding en marketing

Branding heeft een positief effect op de marketing. Dat komt dus doordat je de marketingstrategie inhoud geeft. Je brand is een pull en de marketing geeft een push!

Branding strategie

Als je werkt aan jouw merk kijk je naar een goede en passende strategie. Je denkt dus na over het verhaal dat je wilt vertellen, en het gevoel en de emotie die je wilt oproepen. De onlinemarketing is vervolgens de manier waarop je de producten en diensten die bij je merk horen actief op de kaart zet. Je laat je aanbod op verschillende kanalen zien en vertelt jouw doelgroep hoe die producten of diensten zullen helpen. Met je branding op orde is dat natuurlijk een stuk eenvoudiger.

Positioneer je huisstijl (brand) met een persoonlijkheid

Met goede branding speel je dus in op de emotie. Zie je merk als een persoon met een eigen uitgesproken karakter en gedrag. Als je dit gedrag consistent overdraagt wordt je herkenbaar en herkenning leidt tot een emotionele reactie. Denk maar eens aan Coca Cola, Mcdonald’s, Nike, Adidas. Zie je! ik noem alleen de naam en het wekt een emotie bij je op.

Wil jij ook nou een brand starten en met de huisstijl beginnen?

Dan kun je vast inspiratie op doen in mijn portfolio. Of neem gerust contact met mij op.

Ik help je graag om een succesvol brand te ontwerpen, zodat je een professionele start kan maken!

Copy: Let’s Improve